CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

السبت، 28 فبراير 2009

خلص الاسبوع الاول


صدر قرار من محمكة حماتى الدولية أننا ممكن نخرج
عادى يعنى

وبدأت أول مشكلة بعد الاسبوع الأول

"الخروج"
قصدى ماقبل الخروج
وقصيدة ممنوع...ممنوع...........

المرة دى ممنوع المكياج منعا باتا
قلت يا بت معلش جوزك بقى وبيغير عليكى ولا يهمك
ومش متضايقة خالص

بس بينى وبينكم أنا كنت ساعات كتير بستعبط وأحط
حاجات خفيفة

بس على مين كان بيفقسنى بسرعة ويمسك المنديل ويمسح وشى
ويقولى :أية دة؟

بس مش دى المشكلة خالص

المشكلة أنه بيلبس بسرعة تلاتين ألف طقم فى الثانية
ألبس بسرعة أنا أزاى حد يقولى

لاء والأكتر ممكن بعد ما ألبس
يقولى:ضيق غيرية

وماله هغيرية بس بلاش عصبيه وطنطيط
يا بنى بلاش انا أصلا عصبية متخلنيش أطلعهم عليك
يلا عيش أيامك

المهم

الموقف اللى غاظنى اوىىىىىىىىىىىىىى
بس معرفش أذا كنت غلطانة فية ولا لاء
قولولى رأيكوا أنتم

فى يوم

قالى:هنخرج بعد الغدا

قلتلة:يا ريت

قمت جهزت طقم شيك أوى وكويت الطرحة عشان لأقيتها مكرمشة
شوية
وكويت قميص لية كمان

وحضرت الغد واتغدينا

وبعد الاكل

قلت أنا هقوم ألبس قبلة عشان مش يحصل مشاكل

بعد شوية

التليفون رن

طلعت أختة بتقولة أنا جاية شوية قالها أحنا خارجين

قلت وأنا مالى هو اللى قال فسكت

قمت أكمل لبس وبعد ما أنا لبست وخلصت

قالى :أية دة دا ضيق غيرية
قلت لنفسى:يا بت أهدى خالص غيرية كان هو تقريبا لبس

(هتقولولى لية لبستيه من الاول لما عارفة انه ضيق
هقولكم انى اول مرة البسة من بعد ما اشتريتة والظاهر وزنى زاد شوية)

ورحت جبت طقم تانى بس الطرحة برضة عايزة تتكوى
ورايحة أكويها وأنا متغاظة

قالى :أية دة أنتى لسة هتكوى طيب مش هنخرج

وقفت قدامة مزبهلة
ولا كلمة ولا نفس ولا حركة
مصدومة من وقع الموقف

وبالفعل غير هدومة وخرج من الأوضة قعد فى اوضة الانترية

بعد ما خلصت حالة الازبهلال اللى انا كنت فيها
غيرت هدومى وقعدت شوية فى الاوضة
أفكر هعمل اية

لاقيتة داخل عليا مبتسم عادى خالص
ولا كأنه عمل حاجة


وبيقولى :أنا كلمت أختى تيجى وقلتلها أننا مش هنخرج

وزى ما أكون فازة فى البيت
لاهو قالى أنه هيكلمها
ولا حتى سألنى

قلتله مش المفروض أنك قبل ما تكلمها تقولى انا الاول
انا مش كنت معترضة على انها تيجى
لكن بعد الموقف دة كنت فى حالة نفسية مش تسمح انى اضايف اى حد

بس انا فهمت هو عمل كدة عشان مش يدينى اى فرصة انى اتكلم فى اللى حصل
ودة بالضبط اللى حصل

اهو دة من المواقف اللى انا مش كنت عارفة اعمل اية فيها يا ترى
انا غلطانة
ولا لاء

انا كان ممكن ارد واتخانق واقولة ازاى وممكن كمان
ارفض اقابل اختة لأنى زعلانة


بس وبعدين هتكون أية النتيجة...ما أنا لازم برضة افكر فى العواقب
كانت فكرة بالنسبالى مرفوضة

وبفكر أنا كنت غلطانة لما عديت وسكت
ولا كان المفروض أخد موقف
ولا انا غلطانة من البداية


وبالنسبة للمشكلة بتاعت انه مش بيساعدنى
لاقيتلها حل

بقيت اريح دماغى ومش اقولة اعمل حاجة انا بس اسيب الحاجة قدامة
وهو يقوم يعملها لوحدة
بس المهم انى مش اقولة يعملها
لأنى مجرد انى اطلب مش يحصل خالص

واخيرا


دى مش مشاكل انا عارفة
الحمد لله انا لسة بعيدة عن المشاكل مع زوجى
انا من الاساس بكتبت بتسلسل احداث عشان اوصل للبوست اللى جاى
دة رايكوا مهم عندى فية اوى
عشان كدة انا هنزل دة واكتب التانى بعدية بفترة قصيرة


49 التعليقات:

عاشقه الرومانسيه يقول...

ربنا يهنيكم ياجميله
وزى مالاقيتى حل للمشكله الاولى هتلاقى حل للمشكله دى
عموما ده اختلاف طباع ودى اول سنه جواز يعنى لازم هتنصدموا بطباع بعض
لان بعد الجواز بيكون الطرفين على طبيعتهم مفيش مجاملات ولا اى حاجه من دى
ربنا يسعدك وتفهموا بعض بسرعه ياقمر
بس انتى ممكن بعد الموقف ما يخلص وتمتصى غضبه تناقشيه

بنوتة يقول...

السلام عليكم
عارفة هو انتى كنتى ممكن من الاول وانتى بتلبسى لقيتى ان اللبس ضيق غيرتى في ساعتها
أما موضوع اخته بيتهيالى كان عادى انه يكلمها عشان هى اخته وهو جايبهابيته
مش عارفة انتى اتضايقتى عشان كده ماخدتيش فرصة انك تتناقشى او تاخدى موقف
احسن لان ده كان ممكن يؤدى لخناقة او خصام
وهو ممكن يكون حب ان ده ميحصلش
على العموم ده راى وممكن نختلف
المهم من ده كله اننا منتظرة الباقي اسلوبك حلو وسلس
ودى اول زيارة وان شاء الله هتتكلالا كتير
تحياتى ليكى

ليلى فى عالم ادم يقول...

اولا عين العقل انك ماقلبتيش الموضوع خناقة لامك كنت هتخسرى كتير ومش هتكسبى حاجةوفى الاخر هتطلعى انت الغلطانة

ثانيا بجد انتو لازم تتفقوا سوا ان يبئا فيه تواصل وحوار بينكو

ماهو ماينفعش يكون كل كلامه معاك على طريقة : افعل ولا تفعل

التفاهم والمناقشة بتكون جميلة وبتريح الطرفين

وفى الاخر ربنا يوفقك ويسعدكو سوا ويرزقكو الزرية الصالحة ان شاء الله

Unknown يقول...

أنا يمكن قلت دي غيرة لما قلك ديق غيريه لكن لما قال مش خارجين دي حرقة دم بأه بصراحة مفهمتش هو بيعمل كده ليه بس الموضوع فيه إن غالبا هو عاوز يعمل من الاول أفندي عشان متتمرجحيش عليه أقصد عشان متتنكيش عليه في رجاله كده يقلك ايه أعلمها من الاول بس دي طريقة مش صح حاولي تتنناقشي معاه وتفهميه
ربنا يسعدك ويوفقك ويريح قلبك يارب
مودتي

غير معرف يقول...

بصى يا حبيبتى انا فكرت كتير فى الموضوع ولاقيت انه حاجه تفرس اوى
وخصوصا ان شكله كان بيتلكك

ولو فى مكانك كان زمانى زعقت واخانقت معاه عشان مش بحب الاستهبال
وكنت هلاقى انى ماطلعتش بحاجه وهو هيزيد عناد واقول يارتنى ماكنت عملت كده

عشان كده بقى هقولك لو كانت الحكايه دى حصلت امبارح وانتى لسه ماعملتيش زيى كده
يبقى روحيله وكلميه براحه ... قوليله انت ضحكت عليا امبارح وضيعتلى الخروجه
وكده ليا عندك خروجه على مزاجى بقى

وكلميه بهدوء كده واشترى منه
وربنا يهديه يارب

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * يقول...

بصى ياجميل دى اول زيارة ليا هنا

وان شاء الله مش هتكون الاخيرة لانى قررت اتابعك
بلنسبة للبس
الراجل بيبقا شايف اللى احنا مش عارفينو
المهم عيزاكى فى الحتة دى تبقى ذكية
وتعملى ايه بقه
لما يقولك كدة
قوليلى خلاص يا حبيبى ولا تزعل نفسك هعملك اللى انتا عايزو
وبدال اللبس ده مش عجبك هغيرو
كدة انتى هتكسريه
واحتمال كبير يقولك خلاص يا حبيبتى البسى اللى عايزاه
بس بلاش الضيق مثلا
حسسيه انك مبسوطة من غيرتو عليكى
هما بيحبو الاحساس ده اوى
وخليكى اذكا منو وعدى الموقف
لما يقولك مش خارجين قوليلو وايه يعنى اقعد معاك فى البيت احسن
وغيرى الموضوع واقلبيه لصالحك

حروف يقول...

اديني بحجز وحرجع اقرا

romansy يقول...

الغيره مطلوبه برضه بينكم يعنى هو هيلاقى ملكه فين يغير عليها تانى
اكيد انتى اللى فى قلبه علشان كده اسمعىكلامه
وممكن بلطفك ورقتك معاه تقنعيه انك تلبسى اللى انتى عاوزاه

barbie girl يقول...

السلام عليكم

ازيك يا قمراية:

بصى انا شايفة انك مش غلطانة فى حكاية اللبس لانك مكنتيش عارفة ان وزنك زاد شوية والطقم بقى ضيق عليكى.. اما حكاية الميكب فدى كنتم المفروض اتكلمتم فيها قبل الجواز أصلاً.. ولو بيضايقه الميكب ابقى حطى كحل وبس الكحل بيخلى البنت امورة حتى من غير اى مكياج زيادات..

أما عن التلكيكة اللى حصلت عشان متخرجوش فدى طبعاً لانه حس انه متضايق لانه كبس أخته وقالها انكم خارجين فحس بتأنيب ضمير فإتلكك على اى حاجة عشان يصالح اخته وخلاص.. هو باين عليه عنيد شوية معلش خديه بالسياسة يا بنتى :)

aMr saYed يقول...

مش عارف بس هو فيه تفسير للعمله ساعة المشكلة بتاعة الخروج بس ربنا يهدي النفوس بقا تقريبا لقى شكلها وحش لم اخته قالتله انها جاية و لقى شكلها وحش لما رفض وقالها انكوا خارجين بس قعد يفكر قال بقا يلا اي حجة يقعدك بيها طبعا انتي ادتيله الفرصة بالطقم الضيق الي كنتي لابساها فحصل خير و كله خير.

و اشرتي في مقالك لحاجة بس تقريبا مخدتيش بالك منها و هي وزنك نصيحة من راجل كده اوعي تضربي بعد الجواز حافظي على وزنك لحد اما توصلي لل50 سنة ساعتها ممكن تسيبي نفسك وربنا يديكي طولت العمر وده عشان ميعرفش يبص بره صدقيني خلي بالك من جسمك كويس جدا بس من لالواضح انه بيحبك جدا عشالن كده بيغير عليكي من الهوا ربنا يسعدكم مع بعض وخلي بالك من ملابسك و جسمك عشان دولت زينة المراة

دمتي بخير وسعادة

رحلتنا في الحياة يقول...

تعرفى نفس ازمة الناس اللى مجوزين واعرفهم مش عارفة ليه المشاكل متشابه دايما ااقولك حاجة موضوع المكياج واللبس هوا اكيد بيحبك علشان كده بيغير عليكى ودى حاجة تبسطتك وتفرحك مش تتضايق خالص وحاولى فيها مش تتضايقى منه اما بخصوص خلافات انه مش بياخد رايك دى لازم تقوليله من الاول انها بضايقك جدا علشان مش يستمر فيها عندى اختى بتعانى من موضوع ان جوزها مش بياخد رايها لانها عودته على كده انه يعمل هوا كل حاجة
ربنا يسعدك دايما يارب

لجين أبو الدهب يقول...

بصى هو اول شئ عنده حق طبعا فى الميكاب واللبس الضيق وده الشئ يحمد عليه ..

وبالنسبة لموقفك كده تمام جدا ..

وياريت تفضلى على كده ..

بلاش اى انفعال لان الزوج بيضايق من انفعالات زوجته ..

وخاصة اهله ثم اهله ثم اهله دايما لازم تبين له ان اهله فوق راسك من فوق ووان البيت مفتوح لهم فى اى وقت ..

ولما يجوا تحضرىكيكة وحاجات حلوة ويحس باهتمامك ناحيتهم ..

ولو كانت زيارتهم حلوة بعد ما يمشوا تقعدى تقوليله اد ايه كانت زيارتهم جميلة ..

ولو نكدوا عليكى فيها وممكن دى تحصل جدا ما تعليقش..

اولا هايحبك اكتر لما يلاقيك حبه اهله ..
وتانى شئ لما انتى تسكتى هو اللى هايجبلك اى حاجة زعلتك منهم ..

وبالنسبة للخروج قولى له انا مش هازعل بس ما تقوليش اننا خرجينا واهيأ نفسى للخروج وما نخرجش علشان بزعل من جوايا ..

هاتلاقيه نازلك تانى يوم وفسحة جميلة جدا ..

يارب اكون فدتك وانا والله بكلمك من واقع شخصى ومش من خيال ..

دمتِ بخير الحبيبة زوجة ..

Semsema28 يقول...

مممممممم
انا بصراحه مش عاوزاكى تاخدى اى موقف من الحاجات اللي زى بالعصبيه

كويس اووى ع فكرة سكوتك وانك عديتى الموقف

متهيالي انك برده تبدائي تخلي بالك من الحاجات اللي ممكن ياخدها تلكيكه
زى اللبس الضيق بلاش منه خالص
والبسي اللي عاوزاه وبرده بلاش من المكياج
متهيالي دى حاجات لو استغنتى عنها مش هتفرق كتير معاكى
بس هتفرحه هو وتسعده
وموضوع الخروجه ده
ممكن يكون عمل كده لانه ااتحرج مثلا من اخته
اكمنهااتصلت وقالهالأ احنا خارجين
فممكن يكون راجع نفسه ولقى انه يرحب باخته طبعا خصوصا انكم لسه ف اول الجواز
والضيوف بتهل عليكم كتير
فتلاقيه مضايق من نفسه فطلع ده بتلكيكه عليكى

ع العموم الموقف عادى وعديه لان مافيهوش حاجه جامده اوووى

ده رايي لو كنت مكانك كنت هحاول اعمل كده

وربنا يكرمكم يارب

إيمان يقول...

ربنا يسامحك يا زوجه يا عنيده
قلبتى عليا المواجع والعند
المشكله لا فى الميكب
ولا فى اللبس الضيق
ولا فى المشوار إللى إضرب بمبه
المشكله فى الإستفزاز ... وإنك بتحسى فجأه بعد الزواج إنك إضحك عليكى
وبتلاقى نفسك بقيتى فجأه مواطنه من الدرجه التانيه...مش هقول التالته
علشان مكبرش الموضوع
مقدرش أقلك الصح بالضبط لأنى أنا شخصيا
زوجه عنيده جدا جدا بس سياسيه ودبلوماسيه جدا جدا
من الصنف بتاع أصون كرامتى من قبل حبى
أهم حاجه متخليش حد يهينك ويبعتر كرامتك .. ويحولك لشغاله بس من غير مرتب
غير كده كله بيعدى
بالنسبه لموضوع الغيره ده علشان تلاقيكى حلوه شويتين أصل الراجل مبيغرش على مراته إلا لما تكون عجباه
قوى..ومتأكد إن الرجاله هيبصولها
متقلقيش كلها سنه وعيل ومش هيغير خالص
تحياتى ..إسلوبك سهل وشيق وجذاب متابعاكى يا إللى منك لله

ريكو يقول...

السلام عليكم
احساسى بيكى انك عاقلة الى مالا نهاية
وكمان زوجة مطيعة
وبدة هتنولى رضا ربك
وانا متأكدة انك قابلتى اختة بكل ترحاب وقد يكون هذا أخجلة من زاتة بدرجةاكثر بكثير مما لو كنت أخذتى موقف وقت زيارة اختة الذى كان قد يثير مشاكل كبيرة
ولكن الان وقد هدىء الامر بعض الشىء
وجب عليك ان تفتحى بابا للنقاش معة لكى تعربى لة عن استيائك لما فعلة معك
وتأخذى منة عهدا باللا يكرر ذلك الموقف ثانيا
لأن الحياة ليست هو فقط بل انتم سويا
اعانك اللة ووفقك

funckydoctor يقول...

بتقولى انك عصبية بس بجد مش باين
بتتصرفى كويس و طول ما قادرة تستوعبى المواقف ده ربنا هيكرمك ان شاء الله
وبلاش تلبسى ضيق تانى :P

ستيتة يقول...

امي
حبيبتي
ست الستات

انا ست عندي علل كتيرة
ومش معلقه غير على نقطة واحده لأن الباقي عاجبك مهما انكرتي "بصي في عيني.. الراجل عاجبك يا ماما وهو بيتحكم .. اياك تنكري .. اجيب ليكي البيه الضابط على طول"

النقطة هي اخته
هي دي مربط الحمار .. اوعي اوعي اوعي اي خلاف بينك وبينه يتحول خلاف مع اهله
اولا ده مش عدل ولا عقل
ثانيا اللي متكسبش اهل جوزها بكره متلاقيش كلمة طيبة عنها في غيابها وودنه لا تسمع الا مذمتها "خطر"
ثالثا مين الراجل ابن الاصل اللي يسمح ان مراته تعادي اهله المقربين؟ "خطر كبيييييييير"

وعلى رأي شعبولا .. بس خلاص

حروف يقول...

بصي انا شايفه ان الموضوع في اوله وبسيط يعني حاولي تهدي نفسك من جوة وضايفي اختة كويس وحسسية انك مبسوطة وبليل ويوم كويس قوليلة بطريقه حلوة انة كان ممكن تخرجوا ولو حتي تروحوا لاختة مش لازم مكان برا او انكوا تخرجوا تاني يوم تروحوا لاختة لانها جتلكم وتقولية كويس انك اتصلت بيها تيجي عشان متزعلش انك قلتلها خارجين
معرفش راي صح ولالا بس لازم تحسسية ان اهلة زي اهللك بظبط مش عارفه بئا اصلي لسة متجوزتش ومعنديش خبرة المهم ان دية مواضيع بسيطة وبلاش تستنفذي الخناق في حاجات صغيرة عشان ميبقاش في ملل وزهق وربنا يكرمك يارب

فتــافيت (رحاب الخضري) يقول...

والله كويس انك عديتيها.. معرفش لو مكانك كنت عملت ايه لاني سريعة الاشتعااااااااااااال

بس برضو كان لازم بعد ما تمشي تتكلمي في الحصل ده .. واصلا اصلا كان المفروض من قبل الجواز تتفقوا على ان مافيش زيارات الا لما تكونوا متفقين على كده

الا بقى لو زيارة مفاجأة

ربنا يهنيكي ويستر عليك

أم فريده يقول...

عاشقة الرومانسية



ربنا يسمع منك

والله انا بحبك جوزى وهو بيحبنى
بس لازم الفلفل والشطة

تحياتى

أم فريده يقول...

بنوتة


اولا اهلا بيكى نورتينى

وحاول اردلك الزيارة فى اقرب وقت


اه فعلا انا اتضيقت للسبب دة
وانا بحاول انى اكون هادية على قد ما اقدر

وميبقاش فى اى مشاكل

انا خوفت اغيرة بعد ما لبست يحصل اللى حصل بس هعمل اية تحياتى


نورتينى واتمنى دوام الزيارة

أم فريده يقول...

ليلي فى عالم ادم




بحاول اكون محتوية المواقف واتكلم معه

بس انا مش عايزة اعمل صدام من اولة

خصوصا انه ايام وكان هيسافر

وقلت لسة العمر قدامى طويل

وهنتكلم براحتنا



نورتينى واتمنى دوام الزيارة

أم فريده يقول...

كاتب مصرى


انا حسيت كدة برضة عشان كدة سألت هو بيعنل كدة لية

ولولا انى متاكدة انة بيحبنى

انا كنت قلت انه عايز ينكد عليا وخلاص


تحياتى

أم فريده يقول...

bondoka


لاء الحكاية دى حصلت بعد جوازنا بأسبوعين

يعنى من زمان والباب اتقفل فيها بس انا بحاول افهم منكم اية وجهة نظرة

بس مش فتحت الموضوع تانى عدى وخلاص


تحياتى

أم فريده يقول...

البنت المشمشية


انا عملت كدة ورحت غيرت على طول

هو اللى كان بتلكك

ربنا يهدينا ويهدية


تحياتى واتمنى اشوك دايما منورانى

أم فريده يقول...

romansy


انا كمان ببقى مبسوطة لما بغير عليا وبحب كدة اوى

ودة اهتمام منة

بس الموقف كلة ضايقنى


اتمنى دوام الزيارة

غير معرف يقول...

أنا كمان عملت كدة أول ما تجوزت
بس بصراحة كنت عاوز اخرج قعدت تلبس في ساعتين وتتمكيج كمان ساعتين
وأنا خلقي ضيق غيرت ونمت
ولسة بعد 13 سنة فاكراهالي
ذكريات
دلوقت انتي شايفاها وحشة بعد وقت هتلاقيها لذيذة
وبعدين لزوم التأطيم يا باشمهندسة
ما يكونش عامل حاجة لكن ليكي مزاج تعكنني علية تجتري من القديم
وكلة مصلحة


تحياتي

غير معرف يقول...

كل واحد من الزكجين كان عايش لنفسة بس
مش كدة وبس لا دة فية ناس عايشة علشانة الاب والام والاخوة الاصغر
اما اتجوزتوا لازم كلواحد فيكوا يعيش للتاني في الاول ما ينفعش ما حدش عايز يتنازل مع الوقت والعشرة _بكسر العين_
كل واحد بيعرف دورة ويحفظة وتمشي المركب

أم فريده يقول...

barbie girl

وعليكم السلام

الحمد لله انا بخير يا رب تكونى بخير

لاء انا مش وصلى المعنى دة خالص بس انا استغربت لما قالها احنا نازلين بالذات هى اقرب اخواته ليه

وانا بحبها احنا علاقتنا كويسة والحمد لله مع بعض


اه هو فعلا عنيد والغريب انه بيتهمنى ان انا اللى عنيدة

وبحاول اكون سياسية معاة


تحياتى

أم فريده يقول...

amr ta3lab


هو تقريبا دة كان التفسير الوحيد ليها اللى كلكوا اجمعتوا علية

بس انا مش كنت واخدة بالى منه خالص


وبالنسبة للزيادة انا نزلتها تانى بعد ما سافر

لان انا عارفة كدة كويس والحمد لله انا بحب اهتم بنفسى مش بس عشان جوزى عشان صحتى كمان

واشكرك على النصيحة

تحياتى

أم فريده يقول...

ايوشة


دا طبيعى ماما قالتى قبل الجواز ان فى اختلافات لازم تحصل فى السنة الاولى وبأذن الله السنة الاولى تعدى وبتهدى الامور

وخاصة لما ربنا يكرمنا ونجيب اول طفل


بس حكاية انه مش ياخد رايي فى حاجة دا مستحيل مستحيل

انا اساسا عندى شخصية ودى اللى تعبانى والمشكلة الاكبر عندى روح القيادة

يعنى انى سايباه يأخد وقته بس

ويسعدك انتى كمان

تحياتى

أم فريده يقول...

لجين ابو الدهب

ايوة انا عارفة انه عندة حق

وصدقينى لو مش كان عمل كدة كنت هزعل انا مش مغلطاة

اشكرك لتأيدى

والله انا بعمل كدة ومش بجيب سيرتهم بأى شر

حتى لما والدته غلطت فى حقى مش رديت عليها

وهقول البوست اللى جاى هى عملت اية

وربنا يعلم انا من يوم خطوبتى له لايوم غلط فيهم ولا قلتلة كلمة وحشة عليهم

وكنت بقولة كلام حلو بس مش عارفة دة نصيب ولا ابتلاء من ربنا


وعايزاكى تفدينى فى اللى جاى

لأنه اهم


تحياتى ليكى

أم فريده يقول...

semsema28


انا بالفعل استغنيت عن كل دة وعمرى ما لبست ضيق انا اساسا بحب الجوال وبيريحنى فى الخروج

لانى مش بحب اكون ملفتة فى الشارع

وفعلا واضح هو دة السبب الحقيقي انه اتلكك عشان خاطر اختة

ولانها كمان اقرب اخواته لية

انا كمان عملت كدة وعديتها وبقول الحمد لله انى مع جوزى مشفتش حاجة منك صعبة

وانا لو سفت بلاوى الناس لازم احمد ربنا على اللى انا فيه

وربنا يكرمك انتى كمان

تحياتى

صبرني يارب يقول...

سلام عليكم يا اهل الدار

انا اول مره اجي هنا

اتكعبلت في مدونتك عند ستيته يا لولو

شوفي يا ستى انا رايي انك كنتى لازم ما تعديش الموقف ده ابدا

بالنسبه للبس الضيق انا ما شوفتوش هل هو ضيق فعلا ولا هو بيتلكك عشان احكم

لكن اكيد انتى عارفه

وطبعا فى ظل الموضه الحاليه بتاعة اللبس الى لازق فى جتت البنات فى الشارع انا عندي ميل انى اصدقه

المهم

بالنسبه بقى لموضوع اخته

لا تقبلي هذا الوضع ابدااااااا ليييييه

لان المره الجايه هايجيبلك خمس افراد على الغدا فجأه ويقولك وايييييه يعنى هو انا ما اعرفش احكم على بيتى

اصل الرجاله دول داخل البيت بيكونوا افراد لا مسؤوله

انا مره جوزي دبسني فى غدا لعشرين فرد على غفلللللللله

اه والله العظيم حصل وغدا امته الساعه 7 مساءا
هو كان يومها مظلوم

بس برضه كان المفروض ينبهني ان ده ممكن يحصل لانه ما قاليش انه معاه الشعب كله

ام هند

لازما حتما باتا يعرف ان اي ضيف يطلب منه انه يجى او انتى تروحيلهم يكون عندك خبر وعااااادي لما يقولهم ثواني اسأل ان كان فى ارتباطات تانيه

لان ببساطه ممكن تكوني انتى تعبانه مش فاضيه جايلك ضيفه اي حاجه

لانك مش شوال بطاطا فى هذا البيت

وان كان جوزك من النوع بتاع اصل بيتى

قوليله طيب يا عم الامور بيتك بقى قابلهم وضيفهم لواحدك انا عندي صداع

انا ما باحبش الضيوف يدفعوا تمن المشاكل عشان اهله ما يكرهوكيش انما على الاقل تلوحي له بالموقف ده

ان كان ده بيتك لواحدك يبقى اتفضل قابل الضيوف لواحد

لكن على اعتبار انه عمل كده لاول مره كان يكفى كلمتين فى العضم

وبالنسبه لموضوع اللبس هو لازم يتعود ويحفظ ان الستات مش هايشدوا القميص والبنطلون فى دقيقه ويخرجوا

امال لما يكون عندك عيلين ثلاثه وبتلبسيهم كمان قبل الخروج ؟؟؟؟؟؟؟

ابقى جهزي لبس دايما عندك مكوي

وبعد كده هاتبخي الهدوم وتنتريها وتلبسيها كده تتفرد عليكى ههههههههههههههههههههههه


تحياتي لكى بس خلى بالك انتى دلوقتي بتضعى ناااااموس حياتك

وجوزك على ما تعوديه يا اختي

أم فريده يقول...

ايمان


ايوة انا زيك كدة

اصون كرامتى من قبل حبى بس مش عايزة حد يشمت فيا ويقول عاملة مشاكل مع جوزها من اول شهر

وانتى عارفة اللى بتكلموا كتيييييييير

لا بعون الله مش هيحصل انى اكون شغالة

دا انا بقى كدة هكون من الدرجة التالتة مش التانية

ربنا يخليكى انا مش حلوة اوى بس بعتز بنفسى عندى شوية جمال برضة


وانا عارفة انه والحمد لله بيحبنى

ماما قالتلى كدة برضة انه لما اجيب اطفال هيبطل يغير

ومش هتفرق معاه رحت ولا جيت المهم هما فى ايدى

انا كمان من غير مجاملة بحب اقرالك جدا


تحياتى

أم فريده يقول...

ريكو


وعليكم السلام


ربنا يخليكى ويسمع منك انا بحاول اكون مطيعة

انا فعلا عملت كدة

والصراحة انا مش اتكلمت خالص لانى كنت متأكدة انه كان هيطلعنى غلطانة وقلت
اخلى النقاش والجدال لحاجة كبيرة

وربنا ما يجيب حاجة كبيرة

وبلس هدومى قبل ما يفكر انه حتى يلبس عشان لو فى حاجة اغيرها

وبأخد رايه كمان فيها عشان اريح نفسى


اعانك الله
تحياتى

أم فريده يقول...

funckydoctor


لا انا عصبية بالفعل بس منفترة طويلة بحاول اعمل كنترول على عصبيتى

بس انا كنت خايفة انه من كتر الضغط على اعصابي ارجع تانى

انا مش بحب الضيق بس التيير هو اللى ضاق من كتر القاعدة

لانى كانت حركتى كتير وفجاءة اجازة وقلة حركة

اتمنى دوام الزيارة

تحياتى

أم فريده يقول...

ستيتة

روح قلبى

يا ربى انتى لحقتى فهمتينى

انا فعلا بحب جوزى ومش هو المشلك خالص وكلة بيتحل

انا زى ماقلت فى اخر البوست ان كل اللى فات تسلسل احداث ومقدمات

للكارثة اللى جاية

وتبقى قوليلى اعمل اية

مستياكى

بس اقري البوست بتمعن وفضيلى نفسك خالص واقرى حتة حتة وردى وفدينى

سلام يا حبيبتى

أم فريده يقول...

حروف دلو مرة تانية وجرح سابقا



عقبال ما اشوفك فى الكوشة

بس يارب يكرمك بعريس يحبك اوى وتحبية

انا فعلا بحاول اعمل كدة واحسسة ان مفيش فرق بينا خالص


هو فعلا بسيط بس احيانا بحب افهم اية اللى حصل

وفعلا من تعليقاتكوا وصلت لمعنى مش كان واصلى خالص

تحياتى ليكى

واتمنى دوام الزيارة

أم فريده يقول...

فتا فيت


الحمد لله انك بخير

مش كان قدامى الا كدة هو حتى مش ادانى فرصة انى اتكلم معاة

ولما اليوم عدى قلت اعدى الحكاية بالمرة

وربنا يهنيكى انتى كمان

تحياتى

أم فريده يقول...

مصرى جدا

يا ربى كل الرجالة شبه بعض

انا جوز بنت عمى قالى نفس الكلام

هما انتوا بتحبوا تعكننوا عليا الله يسامحكوا

وهى دى حاجات تتنسى لازم نقتكرها

وعلى فكرة انت عندك حق بس لما يكون حد بيتنازل علطول غلط

المفروض مرة هو ومرة انا

شكرا لزيارتك واتمنى دوام الزيارة


تحياتى

ايمان روحي يقول...

مررررررحبا اول شي ربنا يخليكو لبعض اللهم امين
تاني شي بالعكس انتي مش غلطانه انتي سكتي ومشيتي الموقف وعدتيعا
هو ممكن كان خايف من ردة فعلك وعارف انك معصبه عشان هيك طلب من اختو تيجي عشان انتي تتلبخي وتنسي موضوع الخرجه ومتزعليش وتكلضمي
بس انتي لم عملتي هيك هو اكيدعارف انك مشيتيها بمزاجك وانتي عايزة تمشيها وهو اكيد شايلهالك في قلبو واكيد بما انك بتحاولي تحمي بيتك من الخناق هو عارف كدة وبحبك اوي عشان انتي بتمشي حاجات هي من حقك بس انتي بتمشيها عشانو
تحيـــــــاتي

عاشقه وغلبانه يقول...

انتي بتدلعي ياقمر
هههههههههههههههههههههههه


الراجل ماغلطش
والمفروض انتي لما لاقيتي اللبس ضيق كنتي غيرتي من غير مايقولك

وبعدين تزعلي لو كنتي انتي اللي لابسه وخلاكي تقعدي علشان اخته

ده بالعكس هو اللي كان لابس وغير وقعد
والمفروض من الاساس ودي غلطته ان اخته قالتله جايه طالما ماخرجش من البيت ومش مشوار ضروري كنتوا رحبتوا ولغيتوا الخروج


هو انا بفكر عكس الناس ولا ايه
هههههههههههههههههههههه

غير معرف يقول...

دوام الزيارة مين دة انا جاي ومعايا عزالي هعسكر هنا
بجد بقا
تعرفي مين الركن الاساسي في الحياة الاسرية؟
الزوجة
لية
الراجل ما ينفعش
الست الحنان والحب والتضحية والرحمة
هيا كدة
الراجل العكس تمام بمنتهى الصراحة
علشان كدة سيدنا محمد قال امك ثم امك ثم امك وبعدين ابوك لان الاست هي عمود البيت من غيرة ينهار
الاف البوت بدون راجل مات او لزق في جزمة(طفش مع واحدة يعني) ولا مشاكل انما لو العكس كل سنة وانتي طيبة البيت خرب
العيال ضاعت والراجل انحرف (تقوليش كان عدل)
ربنا يخليكوا لينا ونعذبكم كمان وكمان
وتستحملونا كمان وكمان
نظرية العسل والطحينة
احنا العسل طبعا

أم فريده يقول...

صبرنى يا رب

يا اهلا ياهلا يا تلمتيت مرحبا

اية النور دة اللى هل علينا

زيارة اختة كانت حبة بعد الغدا يعنى بليل هجيب حاجة ساقعة وخلاص

بس انا نبهته ان المفروضكان يقولى قبل ما يروح ويتصل بيها

ودة لازم جدا عشان انا اللى هقابلها وهضايفها مش هو

والراجل كان غلبان وقالى ماشى

والله اعلم يمكن بيسكتنى

انا بحب احط هدومى كلها مكوبة على الشماعة

بس الطرح حتى لما بكويها مجرد ما اطبقها او اعلقها بتتكسر برضة فبكويها قبل الخروج ودى مش بتاخد وقت


لا وحكاية الغدا هو عارف انها عشان اعمل اكل لازم يقولى من قبلها لانه هيتحمل النتائج

وهنزلة غصب واقتدار عشان يشترى الطلبات لدة

يأما يقولى من قبلها وانا اتصرف واقول لماما تجيبلى وهى جاية وبتيجى تساعدنى

وبالنسبة للضيوف

ماما قالتلى نصيحة عمرى

قالت:لو حتى فى مصيبة بينك وبين جوزك وجالك ضيف اوعى يعرف ان فى اي حاجة او تقابلية وحش لانه مالوش ذب فى اللى انتوا فية


وبالنسبة للوقت اللى بأخدوا فى اللبس

دة لو عملى كدة بعد ما اجيب اطفال هقولة يا تلبس العيال انت يا اما تقعد تتفرج عليا وتسكت


ونورتينى ويا هلا يهلا بيكى دايما:)

أم فريده يقول...

عاشقة القمر

اولا اهلا بيكى

واتمنى انه يكون حس بكدة وعرف غلطتة

يعرف انى عديتها عشان بحبة ويقدر دة وربنا يستر

واتمنى دوام الزيارة

أم فريده يقول...

عاشقة وغلبانة

اة بدلع

يا بنتى انا مش كتبت فى اخر البوست ان دى مش مشاكل

وانا كنت بكتب تعارف بينى وبنكم بس

المهم اللى جاى التقيل ورا


وعلى فكرة انا كنت غيرت بالفعل وكان فاضل الطرحة بس وهو دة اللى غاضنى

وانا استعجبت انه قالها كدة بس انا مش بحب اتدخل بينه وبين اهلة بكتفى بالفرجة

لانك مهما عملتى مش هتعجبى

تحياتى

أم فريده يقول...

مصرى جدا


يا سلام بيت ومطرحك
بس معلش انا مش بستقبل رجالة فى غياب جوزى لما يرجع تنور
هههههههههههههههه

المهم كلة اللى انت قلتة انا فهماة كويس وعارفاه

بس على فكرة زى ما الست اساس البيت

البيت مش هيكون ناجح من غير صاحب البيت

ولازم يكون فى مساعدة لبعض وحب ما بينهم


ولما انتوا عارفين دة بتعذبونا لية احنا ناقصين عذاب

تحياتى:)

Dr Gad يقول...

انا مش عارف الرجاله جرالهم ايه اليومين دول

ههههههههههههه

لا موقف جميل منك و انتي مش غلطانه خالص

هو تلاقيه بيدلع عليكي شويه :D