CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الاثنين، 23 فبراير 2009

كاك.....كاك...... كاك





مين فينا اللى هيكاكى أنتى ولا أنا

هى حرب من فينا هيحط الخطة والتانى يمشى علية
مش مهم مين اللى يكاكى المهم يعرف يكاكى


طول النهار كأنة بيصرخ ويقول : أنا سى السيد يا أمينة
ممنوع ممنوع ممنوع...................

اى شئ ممنوع أعملة من غير ما أقول لسى السيد
ماشى يا سيدى موافقين
بس الاكتر من كدة
أنه ممنوع أنه يساعدنى فى أى حاجة
هتقولولى زى أية؟
مثلا طبعا العروسة أول اسبوع الاكل بيجى لحد عندها
مش بتعمله
بس على الأقل أنا بحضر الأكل وأغسل الأطباق
فيها أية قولولى ولو هو عمل الشاى بعد الأكل بالذات
لو هو اللى غاوى الشاى مش أنا
لاء ; كرامة سى السيد مش تسمح
ازاى اطلب منه يجيبلى مية
لاء; كرامة سى السيد مش تسمح
ياسلام بقى لو حبيت أقولة كلمتين حلوين عشان يعملى حاجة
يقولى: أيوة غنى عليا غنى

طب اعمل اية ؟
(بس دة حبيبي برضة)
أستحملى يابت مش مهم
يوم السبوع وما أدراك مايوم السبوع
المفروض أن العروسة تتطبخ
الصراحة
مش أنا اللى طبخت(ربنا يخلى مامتى وأختى حبيبتى) بس أنا اللى غسلت الاطباق والحلل
وأنا عمالة أغسل بعد الضيوف ما مشيوا
(أصلى بحب النظافة)
لأقيتة جاى يقولى أعمليلى شاى
قلت يابت مش مهم أعمليله الشاى
(دة برضة حبيبك)
وبعد ما عملت الشاى بقولة خدة معاك لحد ما أخلص
مرضيش
شوفتوا بقى

بس أنا أتضيقت أوى قلت طب والله مش هوديلة الشاى
الأ لما أخلص الأطباق
بعد شوية رجع أخد الشاى معرفش لية
يمكن ندم
أيوة شكلة حس أنه زعلنى
المهم
قعدنا وشربنا الشاى بعد شوية كان عطشان
فقام يجيب ميه
قلتلة هات مية معاك
بس ومخلصتش

مش قمتى جبتى المية انتى لية وكلام كتيييييييييييييييير

اعمل أيه أيييييييييييييييييه؟
حد يقولى
والبقية تاتى......................................

39 التعليقات:

aMr saYed يقول...

كاك كاك كاك
لازم تدبحيله القطة من اول يوم و تبطخيها كمان و تاكليهالوا
وجوزك على ما تعوديه وابنك على ما تربيه

ههههههههههه
طبعا سمعتي الكلام ده من حد مش بيحبك
بس دايما الراجل فاولى سنة زواج بيحب يكون فارض سيطرة على المنطقة يعني عارف ايه الي رايح ايه الي جاي يعني من الاخر يعرف دبة النملة ديه حاجة متزعلش من باب انه بيطمن عليكي فينك دلوقتي عشان انتي الحتة الي في الشمال من جوه فا متزعليش من الاسئلة الكتير و دايما متنسيش الابتسامة و الضحكة الساحرة وانتي بتقدميلوا اي حاجة حتى لو غصب عنك او وانتي بتجوبي على اي سؤال روتيني يعني اكيد بيسال كنتتي فين مع انك اتصلتي بيه معلش نعذر الراجل اصله جاي من الشغل تعبان ومش فاكر انك كلمتيه قوليله يا حبيبي انا قولتلك انا رايحة....


اما بالنسبة لمشكلتك فهي مش مشكلة طبعا ولا عويصة قبل ما تقعدي عودي نفسك دايما تعملي الشاي مثلا تقوليله حبيبي اعملك شاي يقولك اه اعملي وطبعا بعد الغدا متنسييش ابدا ابدا وانتي بتدخلي الاطباق تعلقي على الشاي عقبال اما تمسحي السفرة هتلاقيه غلي والراجل هيشرب وينبسط كده خلصنا من موضوع الشاي
طبعا وانتي جايبة الشاي متنسيش زجاجة مية و كبايا وبكده لا هتقومي تعملي شاي ولا هتقومي تجيبي مية
طبعا متخليلهوش ولا حجة
طبعا التلاجة عمرانة بخيرات ربنا
طبق فاكهة كده زي الفل وتروحي حطاه في الاوضة الي بتقعدوا فيها اصل الرجالة بتحب تاكل وهي بتتفرج على التليفزيون على راي والدتي يحبوا يتلمطوا في اي حاجة ههههه
يا سلام بقا لو حلويات كمان عشان ياكل و ينبسط و ميتكلمش ولا يطلبش اي حاجة و بكده اختي العزيزة متفضليش رايحة جاية على المطبخ انا عارف ان ممكن متعرفيش تعملي كل الي قولتهولك بس الي قلته طبعا في مصلحتك عشان متفضليش رايحة جاية جاية رايحة ولا يدوخكيش

على فكرة الي قولته وذككرته في التعليق ديه خبرة عملية و علمية

على فكرة بقا التعليق ده مش ببلاش ادعليلي اتجوز الي بحبها يلا فل دكه

تحياتي وامنياتي بدوام السعادة

إيمان يقول...

معلهش التقيل جاى ورا يا جميل
على العموم الزوج بيعمل كده
علشان خايف منك..لتفتكرى إنه حيطه واطيه ولا حاجه
لكن لما بيحس هو أد ايه مهم عندك
يعن مثلا خليكى ذكيه إنتى عارفه إنه بيحب الشاى خليها بكرامتك وأسأليه بتحب الشاى يا حبيبى أعملك شاى
وشويه كده وقوليلو..عطشان يا حبيبى أجبلك ميه .. تحب أعملك حاجه سخنه
صدقينى ساعتها هيتأكد إنك متتحمليش عليه الهوا وهيبطل يفرض سيطرته
ربنا معاك يا حبيبتى
وأهلا بيكى على أرض الواقع إللى ملاينه قواقع

رحلتنا في الحياة يقول...

بصى حاولوا تقعدوا مع بعض وتتكلموا فى اللى بيضايقكم فى تصرفات بعض بلاش تفضلى شايلة منه ومش عايزة تقولى ومتخيلة دى هيفات ومواضيع بسيطة وبتعدى المشكلة انه ممكن يتعود على انها شئ عادى وامر مسلم بيه وانتى جواكى بتغلى فى الاخر صدقينى لما تحصل خناقة بسيطة هتفتحوا لبعض فى كل المواضيع القديمة لانه عامل زى حاجة فضلتى تحشرى فيها غضبك وبعدين هتنفجر
ااقعدى معاه كده واتفاهموا ازاى تحاولوا تساعدوا بعض وازاى مش تحاولوا تتضايقوا بعض فى المواقف البسيطة دى
ربنا يسعدك دايما

Sweet Violet يقول...

انا مع ايوشه فى كلامها

حاولى فعلا تتكلموا مع بعض فى الاول كده

لان المفروض يعرف ان الراجل مش وظيفته انه يشتغل فقط لا غير لازم بردو يساعد الزوجه شويه و دى حاجات بسيطه مش كبيرة قوووى يعنى

اما بقى موضوع سى السيد ... فاهو ده الراجل الشرقى عموما على فكرة مش هتقدرى تغيرى فيه حاجه .. بس حاولى انتى بشويه دبلوماسيه تخففى شخصيه سى السيد شويه

و ربنا معاكى يارب و يوفقكم و يسعدكم

barbie girl يقول...

السلام عليكم

انتى لسة متجوزة جديد وبدأتى تشتكى من يوم السبوع يعنى بتناقروا فى بعض من اولها .. طب ليه كدا.. بصى عشان تخلصى من عنده دا فى الاول كدا كلميه عن اللى بيضايقك وبيضايقه وفهميه ان الحياة مشاركة مش هو يؤمر ويستنى التنفيذ.. حاولى تحسسى نفسك كمان انك لما بتعمليله حاجة بتعمليله حاجة بحب عشان بتحبيه مش عشان هو قاهرك ومخليكى تعملى كدا غصب عنك

عاشقه وغلبانه يقول...

ده انتي لسه اول اسبوع وبتشتكي

وبعدين فيها ايه لما يكون سي السيد
ياسلاااااااااااام

انت عايزاه يعمل شاي....؟؟
انا ماقبلهاش لحبيبي بصراحه اومال انا لازمتي ايه
يعني اقعد اتفرج علي التليفزيون وهو في المطبخ
ليييييييييه

مشي امورك انتي لسه في الاول
لو مشيتي كده هاتتفرسي يا اوختي
هههههههههههههههههههه

ريكو يقول...

اهلا بيكى فى ارض الواقع على رأى ايمان ههههههههه
بصى انتى لوحدك اللى تقدرى تحكمى على جوزك وأكيد يعنى انتى فهماه من أيام الخطوبة
يعنى يا ترى هو شخصية متسلطة فعلا ومش حنين عليكى
فى الحالة دى يبقى فعلا لازم من الاول تقعدو وتتفاهمو مع بعض وتحددوا النقط اللى هتمشو عليها فى الحياة
أما لو كان زوجك حنين وطيب وعاوز بس يتدلع شوية كدة فى اول الزواج ومالة يا ستى دلعية قبل ما يجى اللى يشاركة فيكى ان شاء اللة
حياة سعيدة وموفقة بأذن اللة

أم فريده يقول...

amr ta3lab

انا مش بشتكى منة

انا بحب اعملة كل حاجة بأيديا بس دى حاجات عادية جدا المفروض انه يعديها

يعنى مش طلبت منه انه يعمل الشاى
بس فيها اية لما اعملة يأخدة معاة
عادى يعنى مفيش حاجة تجرح الكبرياء

ومش قلتلة قوم هات مية دا قايم لوحدة من نفسة فقلت يجيب الزجاجة معاة

تعرف انا بالرغم من شخصيتى قوية مش بحب الراجل الضعيف

وعمرى ما ازعل منه لو رجع وسألنى كنتى فين

انا مش عارفة لية اصلا البنات بتضايق من كدة
المفروض انها تنبسط لان اللى مش بيسال مش مهتم وبتكون الواحدة مش فارقة معاة

اللى ضايقنى العصبية وان الحاجات تافه ويتكلم كتير عليها

وابتديت احس انه بيعمل كدة زى ما انت قلت لنفسى انه بيعمل كدة عشان من الاخر يعرفنى انه زى ما قلت فارض سيطرته على المنطقة

وانا عارفة فترة وهتعدى

تحياتى

أم فريده يقول...

ايمان

بالظبط كدة انتى فهمتينى

المشكلة مش فى مين يعمل الشاى او يأخدة

المشكلة انها حاجات تافهه

بس زى ما قلتى
انا فعلا حسيت بكدة مع انى بحب شخصيتة القوية ودا كان اهم حاجة ربطتنى بية لان البنت عادة بتحب الراجل اللى تقدر تعتمد علية
حتى لو هى قادرة تعمل كل اللى ممكن يعملة

انا قلت انه مع الايام ممكن الحال يتغير
وربنا يستر

تحياتى

أم فريده يقول...

ايوشة

اهلا بيكى

لا طبعا هى دى حاجة تفوت عليا
انا اتكلمت معاة بس جوزى بيقفل الكلام قبل ما يبتدى

دى طريقة الكلام بتاعتة مش بيسمح لحد يتكلم غيرة

بس انا وصلت لنتيجة مهمة انى مش اطلب منه حاجة خالص

لانى اكتشفت انى لما بسكت بيعمل اللى انا عايزاة بس بشرط مش اطلب منة انه يعملها

واتمنى دوام الزيارة

أم فريده يقول...

sweet violet

انا خلاص اكتشفت السر والخلطة السحرية

ودة هو اللى هقولة المرة اللى جاية
بس كنت مستنية ارائكم الاول

تحياتى

أم فريده يقول...

barbie girl

وعليكم السلام

شوفتى بقى من بعد السبوع على طول

والله عملتها وقعدته عشان اقولة راح قفل الموضوع ومش عايز يسمع حاجة

واذا كان على الشكوى انا مش بشتكى انا بفضفض يمكن الاقى كلام وافكار احسن من اللى فى دماغى

وانا بحب اعملة كل حاجة بأيدى وببقى مبسوطة

لما كنت بتكلم على الشاى كنت بقول يأخدة معاة مش يعملة

وبرضة انا مش شيفاها قهر

دا حب

وزى ما قلت انا هقول الحل للى كنت فية البوست القادم

تحياتى ليكى

أم فريده يقول...

عاشقة وغلبانة

ظلمتينى

ايوة ظلمتينى دة مكنش قصدى خالص
مش عايزاة يعمل حاجة انا كنت بقول يأخد الشاى معاة وانا مش كنت قاعدة دا انا كنت بغسل الاطباق

وانا اللى كنت عاملة الشاى

دا خدمة حبيبي على قلبى زى العسل بس قلب على قلب رحمة

والا اية رأيك

أم فريده يقول...

ريكو

لا الصراحة
هو حنين اوى وحاضر هسيبة يتدلع
ماهو برضة حبيب قلبى

وتحياتى ليكى

فتــافيت (رحاب الخضري) يقول...

هو راي ايمان حلو اوي وعقلاني وجميل
بس بصراحة معرفش انا ممكن اعمل ايه .. معااااااااااكي ربنا بجد

أم فريده يقول...

فتافيت

نورتينى وكفاية دعواتك

اتمنى دوام الزيارة

عاشقه الرومانسيه يقول...

على فكره الراجل طفل كبير
اللى قال الكلمه دى صدق والله
ومش بيجى ابدا بالعند
حاولى تعديها وطنشى
ماهو لسه هيجى عليكى مواقف اصعب من كده
ساعتها هتعملى ايه؟
هتمثلى فيلم المرأه والساطور؟
هههههههه
ربنا يسعدكم

بنت الغربة يقول...

سلام عليكم الاول
انت شرفتى مدونتى
وانا باردلك الزيارة ...
بصى انت قلتى فى اخر البوست ( والبقيه تأتى )
وده حقيقى ميه فى الميه --انا بقالى متجوزة 12 سنه ...
وكل اللى انت بتقولى عليه شفته وشفت اكتر منه....لما اتخنقت خلاااااااااص
بس بصراحه انا فى اوقاات الحمل كنت باطلعه كله عليه...
وحتى كباية الشاى ماكنتش باعملها..
مش لانى كنت تعبانه ... لالالا لانى بصراحه كنت متغاظه جدا جدا منه..
لكن دلوقتى ..الحال رجع زى الاول وانيل ..الرجاله انانيييين بطبعهم وبتربية امهم ليهم..
وصدقينى ...مافيش فااااايده..
اول سنه جواااز زى اللى بعدها..استحاله تغيرى طبع اى راااجل
كل اللى هايحصل انك تتأقلمى عليه وتسلمى امرك لله زى حلاتى..
وصدقينى ياختى ماحدش بياخدلك حقك غير ربنا ...وحسبى الله ونعم الوكيل..
ارجو انى ماكنش عقدتك ...
تحياتى ودايما زورينى ياقمر
سلااااااااام

الربان يقول...

تحياتي

في رأيي اهتي الفاضلة...ان ها غالبا ما يحدث في اول الزواج....لكن بالتفاهم
و الصراحة...و المودة يصبح كل شيء ممكن
و تنفك العقد...و الشراشيب...

ربنا يسعدكما...و يبارك لكما...و اشكرا نعمة الله عليكما...تقربا الي الله بالطاعة...و الشكر...لان بالشكر تدوم النعم.

تحياتي و تقديري

simply me يقول...

بصى يا حبيبتى
طبعا هى حاجه تفرس والرجاله دول اصلهم مدلعين اوى
يعنى كان قاعد فى بيتهم امه واخته وبنات الجيران بيخدموه

معلش تعالى على نفسك فى الاول كده هو بيحب يعمل سى السيد بيحب يحسها

شويه شويه هتاخدو على بعض وهتقوليله اجرى اعملنا الشاى هيقولك حاضر
:)

هى فتره بس وتعدى

simply me يقول...

بصى يا حبيبتى
طبعا هى حاجه تفرس والرجاله دول اصلهم مدلعين اوى
يعنى كان قاعد فى بيتهم امه واخته وبنات الجيران بيخدموه

معلش تعالى على نفسك فى الاول كده هو بيحب يعمل سى السيد بيحب يحسها

شويه شويه هتاخدو على بعض وهتقوليله اجرى اعملنا الشاى هيقولك حاضر
:)

هى فتره بس وتعدى

لجين أبو الدهب يقول...

اولا ياستى الف مبروك ورنا يرزقك بالذرية الصالحة ..

وتانى حاجة احب اقولك ان حالاتنا زى بعضنا وانا عروسة جديدة برده بس ممكن اكون اققدم منك سنة ..

انا هاقولك رأيى فى البوست بتاعك ..

انا اصلا كنت داخلة الجواز مهيأة نفسى انى هاعمله سى السيد ومش هاقومه من مكانه ولدرجة الحاجات اللى البديهى الانسان يعمله بنفسه انا اللى هاعملها له ..

وفعلا نجحت فى كده ..

بس زى ما انتى بتقولى ان العروسة الاول بتتخدم فبيبقى عندها وقت غير اللهم غسل اطباق حاجات بسيطة يعينى ..

لكن بعد كده انتى اللى بتكونى ست بيتك واللى بتعملى كل حاجة وهنا كانت الصعوبة انى افضل تعمل زى ما كنت بعمل ..

وطبعا كان فى صعوبة علشان عودته على كده ..

بس دلوقتى الامور اتحسنت كتير وهو من نفسه بقى لما يشوف الاحمال اللى عليا بقى يساعدنى كمان فى البيت وبيعمل لى حاجاتى انا كمان ..

فهو بس دلع الاول انما الامور كلها هاتظبط ان شاء الله ..

اتمنى اكون افادتك ..

دُمتِ بخير ..

nody يقول...

بصى هى اول سنه جواز بتبقى صاعبه شويه
لان الراجل بيكون لسه متعود على دلع ماما وحنيتها
وده ها يتطلب منك مجهود فى انك تأقلميه على طريقه حياتك
بس لازم انتى كمان تتنازلى
علشان تتقابلوا فى نص الطريق
علشان ما يكونش فى حد فيكم اتظلم
ربنا يوفقك

أم فريده يقول...

عاشقة الرومانسية

ههههههههههههههه

لا هخلى ماما تعملة "حماتى ملاك"
هههههههههههه
ما هو دة اللى انا وصلتة واكتشفتة

انه مش بيجى بالعند ابدا

ويسعدك انتى كمان

تحياتى ليكى

أم فريده يقول...

بنت من الغربة

عقدتينى خالص خالص

ربنا يبشرك بالخير يعنى هو دة اللى انا هوصلة بعد كام سنة من الجواز ربنا يستر

بس انتى عارفة انا كل لما افكر فى البقية اللى انا لسة مقولتوش تهون عليا كل اللى انا قلتة

اصل البقية اصعب

انا بس بسخن البوست دة واللى جاى
انتظرى اللى بعد الجاى

هو دة الشكوى الحقيقية والكلام يمكن يلاقى طريق للتفاهم

تحياتى وان شاء الله مش هبطل زيارتك

أم فريده يقول...

استاذى الربان

انا عارفة اننا هناخد وقت عشان نوصل لنقطة نفاهم مشتركة

وبحاول ان دة يحصل

بشكرك على دعواتك لينا واتمنى من الله ان يجعل نصيب لكم منها

تحياتى

أم فريده يقول...

bondoka

طول الوقت يقولى ماما..ماما...ماما

اصل جوزى ديك البرابر
البكرى مدلع سيتة

انا والله بحاول استحمل اهه
بس دلوقتى فى فترة هدنة عشان جوزى مسافر

تحياتى

أم فريده يقول...

لجين ابو الدهب

انا كنت بفكر اعمل زيك كدة بالضبط

نظرا لحاجتين

الاولى:انى بحب جوزى

التانية:ان شغل جوزى فى بلد تانية فكنت عايزة اريحة


بس جتنى نصيحة وقالولى انه هيتعود على كدة فبلاش
وعليها اخدتها من قصيرها ومش عملت كدة
بس برضة بعمله حاجات كتير

هسيبة يدلع شوية

ويارب زى ما انتى بتقولىيتظبط الامور

انا حاطة امل ان الامور تتغير لما ربنا يرزقنا بالذرية ان شاء الله

نورتينى واتمنى دوام الزيارة

أم فريده يقول...

nody_1987

بحاول واللة انى اتنازل بس بخاف انتازل اوى
يتعود على كدة
ونبتدى مشكلة انه يتعود على انه ياخد ومش يدى ابدا

وربنا يستر

تحياتى ليكى واتمنى دوام الزيارة

Tamer Nabil Moussa يقول...

عارفة كاك دى بين الطرفين مستمرة ديما ههههه

لا بجد بس انتى تحاولى تتقربى منة وهو يحاول وخير الامور الوسط

ومش عيب ان الواحد يساعد مراتة مش فيها حاجة

تحياتى

ستيتة يقول...

طاخ طاخ عيارين احتفالا بهاذوه الزوجة المسكينة

انتي جيتي لي ولا الهوا رماكي؟

فين عنيده دي

ده الراجل واخد دروس الصحاب على الاهل على الخلان وناوي يدبح القطة والحنش كمان

نهاية حدوتك ها تكون شبه واحده صحبتنا "راجعي مدونة زوجة مخنوقة صفحة سبعتاشر"

خليه هو يكاكي ويبقى ديك براحته لكن وانتي فرخة بيضي كام فكرة تنسف القطة اللي بيدبحها بتي ان تي مركز

يعني اديله فرصته كاملة يفتكر نفسه سي السيد .. ولكن ولابد يساعدك ياماما

ها تمر عشرة سنوات وبعديها ها تلاقي نفسك دوبتي وخلصتي بدنيا وجسديا

الحياة مشاركة ومش مهم مين اللي بيكاكي خالص

اول مرة ارد بعنف كده "عنيف رصيف نمرة خمسة ده" بس بوستك استفزني حتى الثمالة

الراجل عريس وماسك نفسه ولا بيجي حتى بالكلام الحلو "قال غني قال" امال في الذكرى السنوية ها يعمل ايه
ها اكمل قرأة البوستات بعد حرقة الدم دي

أم فريده يقول...

tamer nabil

قولة انه مش عيب

بحاول وكلة على ربنا

تحياتى ليك

واتمنى دوام الزيارة

أم فريده يقول...

ستيتة حسب اللة الحمش

اية ضرب النار دة

دة من اولها كدة

لاء انا جيتلك لحد عندك بنفسى وبكامل قواى العقلية


بصى يا ستى انا عنيدة من الدرجة الاولى
اللى انا عايزاة بعملة بس بمزاج بحبة عقل

الظروف هى اللى حكمانى انما جوزى كان جنب والدتة

هى مش ليها اى سيطرة علية بس انا عايزة افصل حياتى بعيد عنها

انا دلوقتى فى حالة هدنة عشان هو مسافر

لما يبعتلى واروحلة هناك وانا وهو
انا مش هبيض بيضة واحدة

دا انا اللى هدبحلة القطة

واحدة واحدة

ولسة انتى شوفتى حاجة دا البقية ستاتى

بس وغلاوتك هأخد تارى تالت ومتلت

تحياتى ومستياكى على طول

اوعى مش تيجى دايما

سلام

موناليزا يقول...

ياحبيبتى ربنا يهديكوا لبعض:)
واضح فعلا انك لسه جديدة

أم فريده يقول...

موناليزا

تقبل الله دعائك

لسة الخبرة قليلة

تحياتى ليكى

Dr Gad يقول...

ههههههههههههههههههههههه

البدايه

هههههههههههههههه

أم فريده يقول...

dr dead

انت بتضحك اوى كدة لية انت فرحان فيا

اية الجمال دة طب هضحك انا كمان قبل ما الضغط يعلى عليا طب قولى نصيحة

تحياتى:)

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ربنا يوفقك بزواجك

متقلقيش دي فترةو تعدي الازواج

باول الجواز بيحبوا يفردوا عضلاته علي الزوجة

انا جوزي باول ايام كان مجنني اكتر من

كدا بكتير وكان يحب يخانق على اي حاجة

بس انا عرفت اراضيه و احسسه انه كل حاجة ليا وانه راجل و الرجال قليل
والكلام دا لغاية ما بقينا زي السمن عالعسل

متقلقيش ان شاء الله خير

هرطقة يقول...

البلطجة هى الحل
أنا مش بقولك انتى
بس الصراحة.. من كلامك, والتعليقات, شايف انه لو مكانش بيعمل كده كان هيخسر كتير قوى