CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الأربعاء، 24 يونيو 2009

كأنه لم يكن حبيبها




كنت صبية صغيرة لم ارى الحب الا فى الافلام العربية القديمة وسماع الاغانى العاطفية واعيش واحلم

احلام وردية بفارس الاحلام

فى ذاك الوقت كانت هى امامى ارى احلامها ومشاعرها الرقيقة تحلم به وبحبه الدافئ

كنت ارها تعيش احلى قصص الحب معة


لم اكن اعرف للحب معنى عرفتة منها رايتها تحبة منذ نعومة اظافراها حبيب صباها وشبابها وايام عمرها


احبتة حبا لم ار مثلة

رغم الاختلاف بينهما


لم يكن الاختلاف ثقافى فكل منهما حاصل على شهادة جامعية واحدة ويقطنون نفس المنطقة السكنية


ولكن ........

تعتبر عائلتها من اعالى القوم وهو من اسرة متواضعة , لم تهم هى لحظة بذلك وبالفعل كثيرو من الرجال من طبقات مختلفة ولكنهم رجال يعتمد عليهم



احبتة عندما كانت فى الصف الاول الثانوى وكانت تذاكر فى شرفة المطبخ لانها كانت تطل على بيته الموجود خلف العمارة الفارهة التى تسكنها ويملكها ابيها




كنت ارى الحب الكبير بداخلهما وانتظر الايام لارى النهاية


او بالاحرى بداية الحب




لم تكن صديقتى كانت جارة لى تكبرنى باعوام قليلة وصديقة لاختى الكبيرة واصبحت صديقة لامى بعد زواجها


ولكن عدم صدقتنا لم يكن يمنع ان نجلس سوايا ونتبادل اطراف الحديث




كنت انظر لها بمرور الايام لارى ما سيحدث




وتمر السنون وتنهى دراستها وينهيها هو قبل منها بسنة




فى تلك الفترة عرف اهلها قصة حبهما ورفضوا رفضا قاطعا




وحدث جدالا كبيرا بينهم


وقفت بجانبة وساعدتة كثيرا و احضر الشبكة اللتى بيعت بعد ذلك لتجهيز الشقة الايجار الجديد فى منطقة بعيدة لم يكن فى الحسبان ان تعيش فيها




ويقال قديما




"خدوهم فقراء يغنيهم الله"


ولم يكن رفض اهلها له للفارق الاجتماعى والمادى بينهم فاختها الكبيرة كانت بدايتها بسيطة ولم يعترضوا فكان ولازال رجل كريم




فهو اكبر دليل على ان زواجها سيكون ناجحا ؛ ولكنهه رأوا ما لم يراة احد


ورغم اعتراض الجميع وافقوا نزولا لرغبة ابنتهم فكانت الابنتة الصغرى للاسرة وكل البنات تزوجوا ماعدا هى والاخ الوحيد والذى فى مثل عمر حبيبها





فتزوج الاخ قبلها بعدة شهور زواج عائلى اختة الكبيرة احضرت له عروسة حسب مواصفاته




فكانت كما طلب
"جميلة ,طويلة,بيضاء"


وهى كانت طلباته فيها وتزوجها وكانت لة شقة فى عمارة والدته التى يسكن فيها ولم يؤجرها فسكن بها



وبعدة تزوجت هى وحبيب عمرها ومرت الشهور وحملت وانجبت تؤام جميل الابنة تشبة الام والابن يشبة الاب




فالاب كما دائما يقال عنة اجمل من الام ,فهو بشهادة الكل اجمل منها ولكننى لم ارى ذلك




ومرت الايام والشهور والسنين ويحدث خلافات بينها وبين اهل زوجها ومع ذلك عااااااااااااااااااااااااااااااا جدا




فهو السائد فى كل البيت ان يحدث مشاكل


ويضيق الحال بالزوج ويقرر السفر للخارج من اجل المال
عند زوج اختها واختها حيث يعملا هناك ويساعداهم ويبعث زوج اختها التذكرة والفيزا هدية
ولكن لم يوفق فيعود


وعلى راى جدتى رحمها الله
"خايب بلده خايب بلاد الناس"



ولكن تستمر الحياة...............................



لم اكن اعرف اخبار كثيرة عنها سوى انها كانت تاتى لامى تحكى معاها ولا اعلم ما يقولون بالرغم من اننى الانم اصبحت كبيرة كفاية لاعرف ما يحدث




ولكن امى كنت تقول انها اسرار الفتاة وتأتمنها عليها,وكانت امى محقة


الى ان اتى اليوم الذى انتظرتة
لم اكن انتظرة هو بالتاكيد
ولكننى كنت انتظر النهاية سعيدة كانت ام تعيسة




ليس هو المهم ولكن لاعرف 10 اعوام حب وزواج الى اين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




الى زيادة ام نقصان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




ام الى اوهام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




سألتها ذات مرة ألم تندمى يوما على حبك له!!!!!!!؟؟؟؟؟



فاجابت قائلة : لو جتنى بنتى تقولى انا بحب ده وهتجوزة وهمسكها من شعرها وهرفض



وبعد لحظات قالت:لا انا ساعات اقول لنفسى هجوزهاله عشان لما الدنيا تضيق بيها وبيه تقدر تقف جنبه



قى ما سمعت انه كان يوجد اصوات عالية وضربات سريعات وناس تجرى من مكان الى مكان وكل هذا يجرى فى عمارتهم الهادئة




ويمر عدد من الايام ونعرف ما حدث



جائت الفتاة المحبة لزوجها تجر اذيال الخيبة والحسرة على حبها وتقص ما حدث لها


زوجها لم يكن مخلصا اخلاصا كافيا ولم يكن مخلصا من الاساس



وهو ما كانت تحكيه لامى دائما



وتحاول دائما ان تجذبه لها وتهتم بنفسها امامة ولا تهمله ابداولكن من تجرى الخيانة فى دمه لا يمكن ايقافة


الى ان جاء اليوم الذى بدات تشعر ان اشياء غريبة تحدث بينه وبين زوجة اخيها


وفى يوم من الايام كانت هى عند والدتها وهو عند والدهاويتصل بها ويقول لها انه بعث عن طريق الخطأ رسالة لزوجة اخيها بها كلمات حب وغرام وهى ما بعثها لزوجتة بعد ان بعثها لزوجة اخيها وانكشف امرة




على اعتبار انه بعثت بالخطأ وبالفعل ذهبت الى شقة اخيها تعتذر له عن الرسالة وهى على مضض ولكن خوفا من قذف المحصنات فكان شقة اخيها فى الدور الاخير لعمارة ابيها وابيها فى الدور الثانى




ولكنها لم تكن غبية عندما دخل الشك قلبها قررت ان تترصدهما واذا بها تجدة يضع اسم زوجة اخيعا على تليفونة المحمول باسم رجل



وتفتح الايميل الخاص به تجد محادثات شات طويله بينهم


وفى اليوم المشؤم كانت عند والدها هى وزوجها وقال لها انه سيذهب لوالتها لانها مريضة وبالطبع بيت والدته خلف عمارة والدها اى كان من السهل ععليها ان تتاكد من وجوده هناك



وذهبت ولم تجده هناك وقالوا لها انه اشترى تورتة وذهب اليك



وفى نفس الوقت اخيها لم يكن بمنزلة حيث انه كان على سفر فى عمله



وقررت ان تصعد لشقة اخيها لتتاكد وقدم تصعد وقدم تعود للوراء الى ان استجمعت شجاعتها وقررت الصعود



وتنظر من تحت عقب الباب لترى حذاء زوجها امام الباب فيجن جنونها وتطرق الباب وتصرخ وتدخل كالمجنونة تبحث عنه فى الغرف
وترى التورتة فى التلاجة



وينزل هو فى تلك الاثناء من الشقة




اين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولماذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وكيف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ماذا تفعل لو كنت مكان تلك الفتاة بعد 10 اعوام منهم حب وخطوبة وزواج ومشاكل وعذاب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



وكأنه لم يكن حبيبها


ليس التوفيق فى الزواج ان يجد الرجل زوجة صالحة بل ان يكون هو صالحا وتكن هى ايضا


حســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبى الله ونعم الوكيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل








36 التعليقات:

لجين أبو الدهب يقول...

ايه ده ؟؟؟؟

لا استنى استوعب كده

مش معقوووول بجد

والله يابنتى انا كنت بفكر فيكى على طول وبقول هى اختفت كده خالص حتى تطل طيب نطمن عليها

ولسه من شوية بالظبط كنت بشوف مدونتك سبحان الله

حمد لله على السلامة وما تغيبيش تانى

ورجعتى بقصة مؤثرة بجد
اظن اكتر حاجة توجع الست خاينة زوجها وخاصة لو كان مع حد قريب لها

يااااااه كأن خنجر فى قلبها بجد

الله لا يسامحه على فعله

ولو كنت مكانها وربنا ما يحطينى مكانها يارب

كنت اخرجته من حياتى خروج تام غير مأسوف عليه

نورتى ياجميل

دمتِ بخير ..

أم فريده يقول...

لوجين حبيبتى


انتى اللى وحشتنينى جدا
على فكرة انا كنت كتير بفتح مدونتك ومدونانت بحب اقرا فيها اقرا وبس معلش مش كنت بعلق لظروف انتى عارفها

تصدقى انا لما سمعت الكلام دة تعب اوووووووووووووى

نفسيا وكنت عايزة اقول لجوزى اوعى تعمل فيا كدة

لو فى يوم كرهتى سبنى
قولى انك كرهتنى وسيبنى بلاش تخونى

صعب اوى طعم الخيانة ربنا معاه

هى لسة مستنية اخوها يرجع من سافرة ويقعدوا يشوفوا مشكلتهم هما الاتنين اخ وخت


ربنا يسترها علينا


وحشتينى اوى

aMr saYed يقول...

fايه ده بجد انا مزهول جدا جدا جدا ليه بقى اصل فيه حاجتين اول حاجة وحشتينا ووحشتنا حكاويكي وكتاباتك كتير جدا
ثانيا مزهول من الامر الي حصل يعني بجد ده انتهك كل حرمات الدنيا خان مراته مش بس كده خان سلفه زي ما بيقولوا بجد شخص يستاهل ضرب الحذاء ولو منها كانت تقتله وتقتلها بجد يعني لولا اعرف كتاباتك كنت قولت مش حقيقية بس يالهوي ايه القصة كم من البشاعة فيها
لازم يتحاكموا يتقتلوا

قولي على الدنيا السلام

وحمد لله على سلامتك يا حبيبة سي السيد افندي

أم فريده يقول...

AMR tA3laB

ربنا يخليك ويوفقك انا كمان وحشتنى كتاباتك


ليك حق تكون مذهول
انا نفسى لحد دلوقتى مذهوله

ولو حد كان بيحكيهالى كنت يمكن انا كمان شكيت
لكن للاسف انا اعرف ابطال الحكاية معرفة وثيقة

وكمان واقعة تلاكتشاف مر عليها ايام بسيطة اقل من اسبوع

ولسة اخوها مرجعش من السفر
والحال متوقف
وجوزها بيبكى عايز يرجع وهى تعبانة نفسيا جداا



الله يسلمك

حواء يقول...

السلام عليكم
ازيك يازوجه
واحشااااااااااااااني جدا
عامله ايه ياحبيبتي

كنت اتمني انك ترجعي بحاجه احسن من كده وبوست فيه تفائل ينسي الواحد همومه

بس خير
اكتر حاجه توجع الخيانه والغدر
يمكن اكتر حاجه توجع في الخيانه هو الغدر


الحمد الله الذي لايحمد علي مكروه سواه

انا لوكنت مكانها بقي وشوفت جزمة جوزي جوه وتأكدت انه هو جوه
كنت بكل بساطه انقي كام واحد من العماره رجاله كده طوال عراض ومعاهم البواب
واقولهم حسه ان مرات اخويا فيها مكروه ممكن تيجوا معايا لاني خايفه حد يكون فعلا جوه ويأذيني
واروح مخبطه واعمل اثبات حاله وعليها شهود
وانزل فيهم ضرب انا والجيران والبواب لحد ميبان لهم صحاب
والناس في الحاجت اللي زي ديه مش بتتوصي
علشان يبقي شهود وفش غل
متهيقلي هيحرم بعد كده يبص لست في الشارع

وحسبي الله ونعم الوكيل في كل خاين وغدار وغير امين
حسبي الله ونعم الوكيل

أم فريده يقول...

حواء


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

وانتى وربنا يعلم وحشتينى جدا

وكنت بعدى اطمن عليكى من المدونة بس من غير تعليق

ربنا يسعد ايامك يا رب

هتصدقينى لو قلتلن ان نفسيتى كانت وحشة جدااااااااااااا لما بطلت تدوين

انا بقت احسن ان التدوين هو عبارة عن مكان بيخرج كل اللى جوايا
بدل ما اطق من كل اللى حوالين الواحد

ولما خلاص كنت هنفجر قررت اعافر عشان ارجع تانى

امابالنسبة للزوجة المخدوعة

ربنا ما يجعلنا فى مكانها بس فى لحظتها صعب التركيز او حتى تحسب افعالها

ماما قالتلها برضة انك لو قعدتى عالباب لحد الصبح ما هو لازم ينزل

وساعتها اعملى اللى انتى عايزاة

لكن يمكن يكون اللى حصل دة لان فى ارادة تانية لربنا هعرفها مع الايام

وعند حق حسبى الله ونعم الوكيل

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

لا بجد انتى رجعتلنا تانى
حمد لله على السلامة

انا كنت ادخل البروفيل بتاعك
واقول دى حتى مش سايبة ليها ايميل
الواحد يكمن عليها ويشوف اخبارها اية

يارب تكونى بخير وتكونى مش هتغيبى تانى

نيجى للقصة المؤلمة دى
الخيانة شئ قاسى دا اذا كانت خيانة بسيطة بمكلمات او شات او كدا لكن لهذا الحد تكون قاتلة ومأساوية جدا

كمان هى غلطانة لانها كانت عارفة وسكتت سنين وسنين فكان لازم النهاية توصل لكدا
المشكلة مش فى الحب والفقر والغناء
المشكلة فى بيوت مؤسسة على الفراغ
ملهاش اسس يعنى هو حب من غير احترام ولا تفاهم هيكون لزمتة اية اكيد هيجى له وقت وينتهى لازم حاجات تدعمة وتخلية قائم لسنوات العمر كلها

ربنا يحفظنا ويحفظ كل المسلمين
تقبلى مرورى

simply me يقول...

حمدا لله على سلامتك اولا
بجد وحشتينى جدا وياريت ماتغيبيش عننا تانى كتير كده


ايه بقى القصه الصعبه دى
بجد موقف صعب وربنا يبعدنا عنه ولا يضعنا فيه ابدا

إيمان يقول...

بجد فرحت جداااااااااااا

لما شوفت انك نزلتى بوست جديد

القصه مؤثرة جدااا وخاصة ان الخيانه

جت من طرفين مهمين فة وقت واحد ربنا يخفف عنها ويرحمها ويعوضها خير ان شاء الله
بجد وحشتينا موووووووووووووووت
نورتى مدونتك يا قمر

حاسوباتيه يقول...

نورتي التدوين تاني ماتغبيش تاني بقى بالنسبه للقصه فعلا صعبه جدا جدا هي لازم تخرجه من حياتها لانه انسان لايستحق اي حب ولا اي شئ وربنا يعينها بجد

ستيتة يقول...

دي اخلاقيات شباب

يعني بعد ما شبه يأست من عودتك لعالمنا الطويل العريض
ولسه كنت في سيرتك مع حواء
ترجعي ببوست بالهم الأزلي ده كله

دي اخلاقيات شوباب بذمتك؟
مفيش مراعاة ان الدكاترة النفساويين غاليين؟

وحشتينا وحمد الله على السلامة وياريت بلاش غتاتة ولا تغيبيش تاني

مش معلقة على البوست عندا فيك انا لسه بقول يا صباح يا فتاح

Sweet Violet يقول...

حمدلله على السلامة ياقمر
بجد فرحت قووووووووى لما الريدر قال انك نزلتى جديد
وحشااااااااااااااااانى موت

بس بجد راجعة بقصة توجع قوى v_v

انا لحد الان مش مصدقة ان فى حد بالبشاعة دى .. لا حول ولا قوة الا بالله

انا دمى محروق قوى على فكرة و مش مستوعبة الحكاية v_v

ربنا معاها و يصبرها بجد هى و اخوها

أم فريده يقول...

احساس طفلة


الله يسلمك يا حبيبتى انتوا اللى وحشتووووووووووووووونى جداااااااااا

غياب تانى اة معلش هيحصل الظروف الجاية مش عارفاها

بس قاعدة شوية معاكوا كتير

لا هى مش كانت عارفة من سنين الامور اخدت وقت اقل من سنة وكانت من ناحية تانية بتشدة ليها

لان مفيش فى يديها دليل انها تواجه وبرضة يمكن بيتهيألها
دى اعراض ناس

وانا لسة مش عار\فة هى هتعمل اية
لما اعرف هقولكوا على طوووووووووول

واللى ضايقنى انى عرفت انه اصلا بيعرف بنات عليها
وكملها باللى عمله

وقال اية بيحبها وقال اية كمان بيحسدوها علية
محدش عارف الخيبة

مرورك دايما بيسعدنى

بنوتة يقول...

بصراحه انا اكره ان قصص الحب تنتهي عشان المستوى الاجتماعي
بيفرح الأهل بس بينجرح الأحباء

أم فريده يقول...

Bondoka


يا رب ما يجيب بعد تانى ابدا

اه والله حكايتها صعبة اوى اوى الله يكون فى عونها وبالذات لانه حب عمرها

ويبعدنا عن الموقف الصعب دة ويكون معاها

نورتينى

أم فريده يقول...

ايمى حبيبتى

انا اللى فرحانه جدا انى رجعت ادون تانى اصلا التدوين واضح انه بقى عشق


معلش باين عليا رجعت انكد عليكوا
هعوضها المرة الجاية

انتى اللى دايما منورانى

أم فريده يقول...

حاسوباتية


ان شاء الله احاول مش اغيب تانى

يا رب يعينها، انا لسة مش عارفة هى هتعمل اية

ربنا معها

نورتينى

أم فريده يقول...

ستوتة حبيبة القلب


اولا انا غضبانة منك اوى اوى اوى

3 اوى

انا رحت سألت عليكى وكنت غير معرف
ولاقيت توقعتى انتين انا مش منهم خالص
اقعد اعيط وبهدلت الدنيا عياط وقلت انا مش عالبال

لا وكمان شلتينى من قوائم المدونات
كدة ماشى ماشى ماشى

اما بالنسبة للبوست

اللى حصل بقاله ايام واستفزنى جدا
كنت بشوف اللى حصل فى افلام و بقراه فى الجرايد لكن اول مرة اشوفه علانى قدامى واكون عارفة ابطال الحكاية

ويا ستى خلى فلوس الدكتور النفسوانى عليا

بلاش تعلقى كفاية انك نورتينى
ووجود هنا نور الدنيا وما فيها

أم فريده يقول...

Sweet voilet

انا اسفة جدا مش كان قصدى انى احرق دمكوا والله ولا اضايقكوا بس مقصدى كان انى اقول هى تعمل اية فى الحصل تسيبة
ولا ان ربك غفور رحيم

انتى كمان وحشتينى والتدوين واحشنى اووووووووووى

ربنا فعلا معاه ويصبرها

أم فريده يقول...

بنوتة

هى فعلا حكاية صعبة بس الحياة مش ابيض بس

هى كل الالوان ولازم نتعود نشوف السئ عشان نقول اننا احسن

وان الدنيا لو دارت بينا ورحنا للسئ نقدر نستحملة

وبرضه هنكون افضل بأذن الله من السئدة

ربنا يبعدنا عن الشر

غير معرف يقول...

أولا اية النور دة


ثانيا يعني تغيبي تغيبي وتروحي هبدانا بوست نكدي

صورة الوردة والدم قوية جدا

مش عارف البوست دة ازعجني جدا

انتي بخير؟

غروب يقول...

ازيك يا قمر

حمد الله على السلامه

القصه صعبه اووووووى والله ومش عارفه لوومكانها ممكن اعمل ايه

بس انا اتعلمت انى اخد اللى بيحبنى مش اللى انا بحبه

ربنا معاها

أم فريده يقول...

مصرى جدا


انا طبعا مش كان قصدى خااااااااااااالص انى انكد عليا لكن هو التوقيت اللى عمل كدة

لما صدر قرار رجوعى التدوين تانى
حصلت الحكاية دى قدامى فقلت احطها عشان تبقى عبرة لمن يعتبر

وربنا يحفظنا

وانا الحمد لله بخير

مبسوطة لوجودك

أم فريده يقول...

غرووب


الله يسلمك دايما
بس انا مش معاكى انك تاخدى اللى بيحبك بس مش اللى بتحبيه

لانه المفروض انه بيحبها جدااااااااااا

لابعد مدى كانت هى تتصورة بس سبحان مقلب القلوب


الحرص واجب بس كله نصيب من عند ربنا

يا رب تكونى بخير

عاشقه الرومانسيه يقول...

ايه ده؟
هى المدونه مفتوحه فعلا؟
وكمان فيها بوست جديد؟
و التعليقات كمان مفتوحه؟
لالالالالالالالالالا بجد مش مصدقه عنيا
ياخبر ابيض
المفاجأه بجد حلوه جداااااااا
وانا بادوس على رابط مدونتك قلت اكيد هيقولى مقفوله ولمااتفتحت قلت اكيد هلاقيها بتكتب ومش عايزه تعليقات
بس بجد مفاجأه جميله انى الاقى بوست جديد
والتعليقات عليه متاحه
كل الرغى ده ولسه مش قريت البوست
اصلى كنت باسبق السطور علشان اوصل للتعليقات
هاروح اقرا وارجع
بوسه منى ليكى وسلام مؤقت

عاشقه الرومانسيه يقول...

الخيانه طعمها مر اوىىىىىىى
واللى فى دمه الخيانه مش من السهل انه يصون
):
حسبى الله ونعم الوكيل

صبرني يارب يقول...

دااااااااايما الاهل لهم اسبابهم

وخصوصا انهم زي ما بتقولي مش رافضينه عشان المستوى الاجتماعي


يعنى كان لهم وجهة نظر تانيه وكانت صح

ومراية الحب عميا

يارب كل واحده تتعلم تسمع لصوت العقل مره قبل ما تبوظ حياتها

تحياتي لكى على الموضوع الجميل

أم فريده يقول...

عاشقة الرومانسية


حبيبتى ربنا يخليكى

انا كمان اتبسطت لما رجعت ولاقيت عندك اخبار حلوة زى خبر الخطوبة

ربنا يهنيكى يارب وتشيلى الدبلة من الشمالى الى اليمين وتبقى فيها طوووووووووووول العمر

بوسة على الخدين للعروسة

أم فريده يقول...

صبرنى يا رب

يا ريت بسكل واحد لما بيجى حد ينصحة ويبقى الكلام مش على هواه بيبقى

كأنة بيدبحة ويرفض يسمعة

بس هنقول مقدر ومكتوب

تحياتى ليكى

جحا المصرى يقول...

هنقول نفس الكلمة الى ختمت بيها
حسبى الله ونعم الوكيل
صياغتك للقصة روعة بجد
أتمنى دوام التواصل

ذو الوجه المبتسم يقول...

السلام عليكم
اولا حمدلله على سلامتك
ازيك .. وازى سي السيد
شكرا لمرورك بمدونتى
بصراحة القصة مش هاقول واقعية وكذا وكذا
لان كيد اللى حصل ده بيحصل مع ناس كتير ولسة هايحصل بجد
المهم ازاى نتعلم من اخطأنا
ازى نستفيد
ازاى نحل مشاكلنا بدون خسائر او على الاقل باقل الخسائر
رأيي انها تصبر وتفكر اكتر ليه هو عمل كده
هل الخيانة كان طبعه ولا فيه مستجدات
طيب هى هتعمل ايه لو انفصلت نهائيا عنه
كل ده لازم تفكر فيه

على فكرة معظم الستات لما بتعرف او تسمع عن حالة زي دي بتقول لازوجها كده اوعى تعمل فيا كده.. احسن اقطعك واحك فى اكياس
هههههههههههههه
وكمان ايه اكياس سودا
ربنا يكون بعونها ويوفقها الى ما فيه الخير

ذو الوجه المبتسم

غير معرف يقول...

ياخبررررر انتي رجعتي تاني

والله مش مصدقة عنيا لما شفت تعليقك عندي

علطول كنت بانتظرك وبقول اكيد هترجع يوما ما وللاسف قائمة المدونات الي عندي راحت بسبب تغيير القالب وما شفتك

الف الف الحمد لله على رجوووووووعك

وحشاني مووووووووت

بحبك قووووووووووووووي

امووووووووووواه

القصة مؤلمة جداااا جداااا

وللاسف كتير من البنات بيتمسكوا بشاب مابيستاهل تضحيتها

حسبي الله ونعم الوكيل عليهم هو ومرات اخوها

دا مش خاين وبسسسسس دا حقيررررر وواطي

عارفة انا دايما بقول لجوزي لو حصل وخونتني لسمح الله هزعل جدا لكن هيهمني اذا كنت خنتني بالحرام لو اتجوزت عليي احتمال اغفرلك لكن تخوني بالحرام هيبقى اخر يوم بينا

خيانة وحقارة وكمان مع وحدة حقيرة ومتجوزة اعوذ بالله

الله يصبرها والله لايبلينا

أم فريده يقول...

حجا المصرى


تشريفك نورى وعندك حق منهم لله

اتمنى دوام التواصل

أم فريده يقول...

ذو الوجة المبتسم


الله يسلمك

احب اقولك ان دة طبع فية كان بيعرف عليها بنات

ولما كانت بتعتبة كان بيقولها هما الللى بيجوا لحد عندى مش انا

وطبعا دى مش حجة ابدا اللى بيحترم بيحترم نفسة

بس هى كانت مستحملة على امل التغيير
لكن مش بيحصل


الخيانة طعمها وحش اوى ربنا ما يحط حد فينا فى كدة

تحياتى

أم فريده يقول...

نوارة


منورة الدنيا كلها

بصى هى الخيانة خيانة لا جواز ولاحتى من غير

بس انا معترضة على انك تقوليلوا هعغفرلك لو اتجوزت

ما انتى كدة كانك بتقوليلوا لو عايز تتجوز روح

لا انا بقى بقول لجوزى لو فى كرهتنى او حبيت حد عليا قولى وانا اختار يا اسيبك يات نكمل

وطبعا انا هسيبه لانى زى الفريك مش بحيلى شريك

واحشتينى

قلبي مملكه وامي تملكه يقول...

قصه تدمي القلب

والله يكون بعونها انا لو مكانها بنجن على طووووووووول


تقبلي مروري
دمتي بحفظ الرحمن